Våra tjänster

Support på Smartphones & Surfplattor

Kundbetyg, 4.8 stjärnor av 5.
från 499 kr/h*

Upplever du problem med en smartphone eller surfplatta? Boka hjälp-på-plats idag och bli en av TechBuddys 100,000+ nöjda kunder.

Boka enkelt online eller genom att ringa oss på 010-17 77 307.

*Med RUT. Utan RUT: 998 kr/h.
Grön check ikon
Hjälp alla dagar 8-21
Grön check ikon
100,000+ nöjda kunder
Grön check ikon
Få hjälp nu, betala senare

Vi älskar teknik, och vi kan få dig att älska det också.

Våra teknikexperter, "Buddies", hjälper dig komma igång med och felsöka tekniken i ditt hem. Allt för att teknik ska bli tillgängligt och roligt för alla.

Boka en Buddy

Populära Smartphone & Surfplatta-tjänster

Våra tekniker, även kallade Buddies, har stor erfarenhet av smartphones och surfplattor från flera olika tillverkare. Några vanliga smartphone och surfplatta-relaterade uppdrag är:

Röd smartphone ikon.

Installation av smartphone

När du köpt en ny smartphone hjälper vi dig installera den och komma igång med appar, inställningar och för över eventuell data från tidigare telefon.

fr. 499 kr/h inkl. RUT
Boka hjälp
Rosa pil
Smartphone och surfplatta ikon

Installation av surfplatta

När du köpt en y surfplatta hjälper vi dig installera den och komma igång med appar, inställningar och för över eventuell data från tidigare telefon.

fr. 499 kr/h inkl. RUT
Boka hjälp
Rosa pil
Röd smartphone ikon.

Installera Mobilt Bank ID och Swish

För att betala räkningar online behövs Mobilt Bank ID, och Swish har väsentligt förenklat våra liv. Vi hjälper dig installera Mobilt Bank ID och Swish på din mobil. Läs mer.

fr. 499 kr/h inkl. RUT
Boka hjälp
Rosa pil
Röd smartphone ikon.

Felsöka smartphone eller surfplatta

När du upplever problem med din smartphone eller surfplatta, till exempel att den inte kopplar upp till ditt nätverk, kan vi hjälpa dig felsöka och se vad problemet är.

fr. 499 kr/h inkl. RUT
Boka hjälp
Rosa pil
Smartphone och surfplatta ikon

Sätta upp molnlagring

Vi hjälper dig sätta upp en molnlagring, till exempel iCloud eller Dropbox, så att alla dina filer sparas säkert i molnet.

fr. 499 kr/h inkl. RUT
Boka hjälp
Rosa pil
Röd smartphone ikon.

Hjälp med fast telefoni

Har du kvar fast telefoni hjälper vi dig även självklart med problem som kan uppstå.

fr. 499 kr/h inkl. RUT
Boka hjälp
Rosa pil

Fördelen med TechBuddy

Vi är här för att hjälpa dig att få ut så mycket som möjligt av dina tekniska prylar. Det är viktigaste för oss är att du känner dig nöjd med din upplevelse.

TechBuddy grön checkmark
Hjälp inom 2-48h
TechBuddy grön checkmark
Experter inom teknik
TechBuddy grön checkmark
RUT-avdrag gäller
TechBuddy grön checkmark
4.8 av 5 i kundbetyg

100,000+

nöjda kunder.

4.8 av 5

i kundbetyg.

100+

tekniker i hela Sverige.

Hur fungerar TechBuddy?

Vi har gjort det så enkelt som möjligt för dig att boka en TechBuddy.

Familj som bokar en TechBuddy

1. Boka besöket

Boka ditt besök online. Välj vad du behöver hjälp med samt när och var. Du kan också boka genom att ringa oss på 010-17 77 307.

En tekniker på en moped

2. Tekniker påväg

En TechBuddy kommer att ringa upp dig för att stämma av kring problem och plats.

Besöket utförs

3. Hjälpen är här!

TechBuddyn är på plats hos dig på utsatt tid, redo att hjälpa till. Du betalar med faktura efter besöket.

Vi värnar om våra kunders- och Buddies hälsa.

Med anledning av COVID-19 har vi på TechBuddy upprättat riktlinjer för våra Buddies inför och under hembesöken, utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Bland annat bär våra tekniker mask, använder handsprit och håller avstånd under hela besöket.

Teknikhjälp på videosamtal

En hjälpande hand på distans

Vi erbjuder även support på distans via videosamtal. Perfekt för mindre problem och när du behöver snabba råd från en tekniker. Pris från 199 kr/halvtimme.

Pris från 199 kr/halvtimme
Grön checkmark ikon
Hjälp inom 24 timmar
Grön checkmark ikon
Boka distanssupport

Vanliga frågor

Har du frågor? Vi har svar. Om du inte hittar det du letar efter är du varmt välkommen att kontakta oss.

Boka TechBuddy

Vilka dagar och tider kan ni hjälpa mig?

Våra Buddies kan hjälpa dig alla dagar i veckan mellan 8-21. Du, tillsammans med din Buddy, väljer exakt tid och datum för ditt besök efter din bokning. Vår kundtjänst har öppet 10-17 på vardagar (helgstängt).

Hur bokar jag en TechBuddy?

Du kan boka en TechBuddy på två olika sätt: På vår hemsida eller över telefon (010-17 77 307).

Hur lång tid tar det innan jag får hjälp?

Vi har som servicelöfte och ambition att hjälpa alla våra kunder inom 48h. Vill du istället boka in ett besök längre fram i tiden går detta självklart också. Den TechBuddy som tar på sig just ditt uppdrag kommer att ringa upp dig och ni bestämmer tillsammans en tid som passar för besöket, så du behöver aldrig sitta hemma och vänta på att någon ska dyka upp.

Läs mer om smartphones & surfplattor

Vi ger support på smarphones från alla varumärken

Våra tekniker är proffs på de allra flesta varumärken, smartphones och tillverkare. Bland annat kan vi ge på support på smartphones från varumärken som: Apples iPhone, Samsung, Xiaomi, SONY, Google, OnePlus, Huawei, Motorola.

Hur kan jag göra en backup på mina filer?

Som det ser ut idag lever vi stora delar av våra liv genom mobiltelefonen. Man kan tycka att det är sorgligt eller inte, men det är så verkligheten ser ut för många av oss. Därför är det också otroligt viktigt att vi har allting i telefonen uppbackat om något skulle hända med den. Det finns egentligen två olika sätt att backa upp din information på:

Molnlagring: Det finns en rad olika tjänster där du kan spara dina filer från mobilen. Ofta kommer det med en sådan tjänst när du köper din telefon, t.ex. iCloud eller Google Drive. Oftast finns en grundlagringskapacitet som är gratis, men behöver du mer utrymme går det alltid att köpa till för en billig peng.
Manuell backup: Du kan också föra över hela innehållet av telefonen till en dator eller liknande. Då behöver du koppla ihop mobilen till datorn för att manuellt föra över innehållet. Bra att komma ihåg då är att det bara är den senaste säkerhetskopian som finns sparad.

Flytta över filer till en ny telefon

När du köper en ny telefon vill du såklart ha över all information från din gamla telefon. Det kan handla om kontakter, bilder eller kalendrar som du vill flytta över. Hur gör man då egentligen en smidig överföring av information? Det beror på vilken lösning du använt för att backa upp dina filer tidigare eftersom filerna hämtas på samma sätt. När du kopierar över innehållet från en tidigare sparad säkerhetskopia kan du välja att antingen hämta filerna från molnlagring eller en manuell backup. När du startar din telefon för första gången kommer den fråga dig vilket alternativ du föredrar. De flesta nya telefoner guidar den dig steg för steg hur du gör för att hämta en tidigare sparad backup. Det kan vara klurigt att installera BankID på din nya telefon om du har ett kvar på din gamla. Vi hjälper dig självklart med detta.

Köpa en ny telefon

Det finns massvis av olika mobiltelefoner från olika tillverkare på marknaden idag. Vilken du bör välja beror självklart på vilka krav du ställer på din telefon. De kan skilja otroligt mycket i pris vilket gör att det är viktigt att du har koll på vad som är viktigt för dig. Många telefoner har ett högt pris för att de är en specifik tillverkare som står bakom. Ofta finns det telefoner med samma funktionalitet till ett mycket lägre pris.

Vi ger support på surfplattor från alla varumärken

TechBuddy ger oberoende support - det betyder att vi inte är bundna att ge support på specifika varumärken, utan kan hjälpa dig med alla produkter från alla varumärken. Vi kan ge dig support på surfplattor från alla varumärken, bland annat: Apples iPad, Lenovo, Asus, Google Surface, Huawei, Samsung, Trust, Deltaco, Webbpocket Touch, Kindle, Kobo, Clara HD.

Så sparar du batteritid på din surfplatta

Hur länge ett batteri håller efter en hel laddning beror på olika faktorer:

Skärmstyrka:
Ett bra sätt att förlänga batteriet är att ha surfplattan på energisparläget, detta innebär att surf eller läsplattan sätter en gräns på hur mycket enheten får anstränga sig, vilket kan resultera att den blir en aning långsammare. Energisparläge hittar du oftast under inställningar där du enkelt kan sätta på det.

Energisparläge. Att datorn stänger av sig helt plötsligt kan vara väldigt allvarliga fel. Samma sak om du har en dator som inte startar. Om detta händer är det högst rekommenderad att du sparar alla dina viktiga filer på ett USB minne och skickar sedan tillbaka datorn till din återförsäljare om din försäkring eller garanti fortfarande gäller. Det är svårt att säga generellt vad det beror på. Det bästa är att lämna in den eller boka en TechBuddy för att få professionell rådgivning kring vad det kan vara som orsakar problemet.

Skärm på surfplatta - LCD eller OLED?

Skärmen är väldigt viktig vid köp av en surfplatta, storlek och upplösning är det viktigaste när det gäller kvalitet och hur mycket du ser på en skärm. Det finns ett antal olika skärmtyper som tex. LCD och OLED. De allra flesta surfplattorna använder sig av LED eller OLED då dessa skärmtyper visar de bästa färgerna och kontraster. Så det kan vara bra att kika lite extra efter det om du vill ha en skarp och tydlig skärm.

Lagring på en surfplatta

Om du gillar att ladda ner filmer, musik eller ta mycket bilder så är lagring väldigt viktigt för dig. I många modeller som tex. Samsung Galaxy Tab 3 har du möjlighet att lägga till ett extra minneskort för större minne, vilket inte är möjligt i andra modeller som tex. Apple iPad.

En rekommendation är att ha minst 16GB lagring på din surfplatta, men det är självklart beroende på vad du vill använda den till. Värt att komma ihåg är du alltid kan använda dig av molntjänster även i en surfplatta. Det gör att du kan lagra värdefull information och även köpa extra utrymme där.

Om TechBuddy

TechBuddy grundades 2016 i Sverige och är idag ett av Europas ledande företag för teknisk support. Tack vare vårt community med tekniker kan vi erbjuda kunder i hela Sverige support på dator, internet, TV och mycket mer.

Frågor? Ring oss på 010-17 77 307.