Support på datorer

Datorer och tillbehör

Vi på TechBuddy hjälper dig med det mesta gällande datorer och tillbehör, oavsett märke, på en tid och plats som passar dig. Upplever du problem med din dator? behöver du kanske hjälp att installera den, eller ansluta den till ett nätverk? Krångel med datorn är inte roligt och vi vill göra allt vi kan för att du ska slippa uppleva det.

Grön Checkmark
50 000+ uppdrag utförda
Grön Checkmark
Våra kunder ger oss 4.8 av 5
Grön Checkmark
Hundratals kunniga tekniker

Våra Buddies har stor erfarenhet av datorer och är proffs på hårdvara, mjukvara och andra dator-tillbehör, oavsett om du har en Mac eller PC-dator. Våra vanligaste datorrelaterade uppdrag är:

  • Grön Checkmark
    Uppdatera mjukvara
  • Grön Checkmark
    Göra backup på värdefulla filer i din dator
  • Grön Checkmark
    Installation och genomgång av nyinköpt dator
  • Grön Checkmark
    Koppla ihop din dator och skrivare trådlöst
  • Grön Checkmark
    Installera skrivare
TechBuddy ger support på din dator

Redo att boka?

Att be om hjälp ska inte vara svårt. Välj ett av våra färdiga paket med fasta priser eller boka support till ett förmånligt timpris.

Datorinstallation: Grundläggande

599

kr
Pris inkl. RUT.
Grön Checkmark
Installation av dator
Grön Checkmark
Systemuppdatering
Grön Checkmark
Skapa användarkonton
Grön Checkmark
Ansluta till nätverk
Pris exkl. RUT 1198kr
Datorinstallation: Expert

899

kr
Pris inkl. RUT.
Grön Checkmark
Vägledning om nytt system
Grön Checkmark
System- och drivrutinsuppdateringar
Grön Checkmark
Testa hård- och programvarufunktionalitet
Grön Checkmark
Installation av programvara
Grön Checkmark
Borttagning av bloatware
Grön Checkmark
Nätverksanslutning och WiFi -check
Pris exkl. RUT 1798kr
Installation av datortillbehör

499

kr
Pris inkl. RUT.
Grön Checkmark
Installation av tillbehör, till exempel datorskärm, mus eller tangentbord.
Grön Checkmark
Anslut nödvändiga enheter
Grön Checkmark
Drivrutinsinstallation
Pris exkl. RUT 998kr

Support till timpris

Njut av tekniksupport i ditt hem eller på distans till ett förmånligt timpris.

Vanliga frågor

Har du frågor? Vi har svar. Har du någon annan fråga eller fundering? Vår kundtjänst hjälper dig mer än gärna. Kontakta oss här.

Vilka dagar och tider kan ni ge support på min dator?

Våra Buddies ger support på din dator alla dagar i veckan mellan 08.00-21.00. Du, tillsammans med din Buddy, väljer exakt tid och datum för ditt besök efter din bokning. Vår kundtjänst har på grund av rådande omständigheter tillfälligt öppet 10-17 på vardagar (12-13 lunchstängt).

Hur mycket kostar er support?

För våra supportpaket till fastpris - pris från 499kr med RUT-avdrag
För vår support till timpris - pris från 199kr.
Notera att det tillkommer en fakturaavgift på 29kr som administrationskostnad.

Vad gör jag om jag inte vet vad problemet med min dator är?

Det är inga problem. Boka en Buddy och låt oss bara veta märket på datorn du har problem med, så hjälper vår Buddy dig klura ut vad som inte fungerar.

Hur betalar jag?

När besöket är utfört kommer vi skicka en faktura till dig via brev. Om du vill ha din faktura till din e-mail, kontakta oss på support@techbuddy.se så ser vi till att den hamnar rätt.

Vi ger support på datorer från alla varumärken

Teknisk support från TechBuddy är oberoende - det betyder att vi hjälper dig med alla dina tekniska prylar, oavsett varumärke och tillverkare. Det gäller självklart datorer, och våra tekniker har erfarenhet av de allra flesta datortillverkare. Bland annat:

  • Apple (Macbook Air, Macbook Pro, iMac, Mac Pro, Mac Mini)
  • Lenovo
  • Samsung
  • HP
  • Dell
  • ASUS
  • Acer

Installera en dator

Att installera en dator kan se olika ut beroende på tillverkare och modell. Processen att installera en stationär dator är väldigt olik från installation av en laptop till exempel. Något som däremot är gemensamt för de flesta datorer är att koppla upp datorn till nätverket och ladda ner den programvara man kommer använda, exempelvis en viss webbläsare, produktivitetsprogram eller kommunikationsappar.

Långsam dator

Många har säkert varit bekanta med att ens dator är blixtsnabb när man precis har köpt den och sedan gradvis blivit långsammare med åren tills man tappar tålamodet när internet ska ladda. Då finns det några olika sätt att gå tillväga för att lösa just detta.

  • De generella lösningen på detta problem är att avinstallera onödiga program som du  inte använder dig av. Program brukar vara ganska stora och tar upp mycket minne från datorn. Det kan leda till att datorn blir seg och inte fungerar som det ska.
  • Andra lösningen är att stänga ner alla program som du inte använder dig av. Ofta brukar man ha alla sina program igång i bakgrunden. Genom att avsluta alla dessa kommer de inte ta upp resurser i datorn och datorn kan koncentrera sig på just det du vill utföra.
  • Tredje lösningen är att fabriksåterställa hela datorn. Det gör att datorn kommer återgå till det läge som den var när du köpte datorn och då också rensa ut gamla program och filer som bara är onödigt. Viktigt att komma ihåg om du ska göra detta är att allt som du har på datorn kommer försvinna. Alltså behöver du göra en backup på de program och filer du vill spara. Det kan du göra via molntjänster eller fysiska hårddiskar.

Anledningen till att man vill stänga ner program eller avinstallera program är för att öka datorns prestanda då program tar plats i arbetsminnet. De ska ta plats men arbetsminnet har en gräns på hur mycket som kan vara aktivt samtidigt. Överstiger man den gränsen måste arbetsminnet få hjälp av hårddisken, vilket gör att datorn blir långsammare.

Dålig batteritid på datorn

Den generella lösningen för att förlänga batteritiden är att sätta igång energisparläget på datorn och sänka ljusstyrkan något. Anledningen till det är att datorn klarar sig med minimal prestanda för att t.ex arbeta i Word eller lyssna på musik. Skärmen tar väldigt mycket batteri vid full ljusstyrka och därför kan det vara en bra idé att sänka den något för att förlänga batteritiden.

Datorn stänger av sig

Att datorn stänger av sig helt plötsligt kan vara väldigt allvarliga fel. Samma sak om du har en dator som inte startar. Om detta händer är det högst rekommenderad att du sparar alla dina viktiga filer på ett USB minne och skickar sedan tillbaka datorn till din återförsäljare om din försäkring eller garanti fortfarande gäller. Det är svårt att säga generellt vad det beror på. Det bästa är att lämna in den eller boka en TechBuddy för att få professionell rådgivning kring vad det kan vara som orsakar problemet.

Köpa en ny dator

Funderar du på att köpa en ny dator? Syftet med att köpa en ny dator kan vara att man vill uppgradera sig. Man kanske vill ha mer lagring, bättre prestanda eller portabilitet. Det finns alltid en dator för dig. Dock finns det otroligt många olika typer av datorer i olika prisklasser. För att vara säker på att du får en dator till ett rimligt pris utifrån vad du efterfrågar är det viktigt att du vet vad just du kräver av din nya dator. Känns det som en djungel är du alltid välkommen att vända dig till oss på TechBuddy.

Vanliga problem med datorer

Ute hos kunder hjälper våra tekniker ofta till med problem relaterat till koppling mellan skrivare och dator. Det kan vara allt från att installera en ny skrivare och koppla den till datorn till att koppla skrivare till nätverket. Många kunder vill ha hjälp med installation av en ny dator, och behöver hjälp att komma igång med e-postkonto, bankID, programvara och antivirus. Om du behöver hjälp att installera antivirus hjälper vi gärna till med det. Läs mer om säkerhet och backup här.