Tekniksupport på distans via telefon

RUT-avdrag på TechBuddys tjänster

I och med att TechBuddys support i hemmet faller under hushållsnära tjänster (IT-tjänster utförda i hemmet) gäller RUT-avdrag på våra tjänster. Vad innebär det? Vi går igenom de vanligaste frågorna vi får kopplat till RUT.

Vad är RUT-avdrag?

RUT står för rengöring, underhåll och tvätt, och innefattas även av teknikhjälp, och är en form av skattereduktion som privatpersoner kan få när man genomför en hushållsnära tjänst. Det kan vara vid exempelvis städning, reparation av diskmaskinen eller när du behöver hjälp med tekniken. När du använder RUT-avdrag behöver du bara betala 50% av arbetskostnaden.

ROT-avdraget och RUT-avdraget räknas ihop och är högst 75 000 kronor per person och år.

Läs mer om RUT och ROT på skatteverket.se.

Vem kan använda RUT-avdrag?

För att kunna använda RUT-avdraget måste du vara minst 18 år gammal samt bo, eller betala skatt i Sverige för minimum 90% av din inkomst. Du måste även ha RUT-avdrag kvar att nyttja. Läs mer om villkoren för att använda RUT-avdraget på skatteverket.se.

Måste jag göra något för att få RUT-avdrag när jag bokar TechBuddys tjänster?

Nej! Det enda du behöver göra är att ge oss ditt personnummer och godkänna att du vill använda RUT-avdraget när du bokar en tjänst. Sedan sköter TechBuddy resten - när du betalat din faktura med 50% avdrag på tjänsten ansöker vi på TechBuddy om resterande kostnad hos Skatteverket. Om vi får ett avslag från Skatteverket debiteras du mot resterande kostnad.

Måste den som ansöker om RUT också vara den som betalar för arbetet?

Ja! Vid eventuella stickprov begär Skatteverket in betalningskvittens samt fakturakopia, för att se att köparen stämmer överens samt att arbetet är RUT-berättigat. Därför måste du som ansöker om RUT också vara den som betalar.

Gäller RUT-avdrag på alla TechBuddys tjänster?

Nej, exempelvis gäller det inte när du bokar distanssupport då det ej räknas som en hushållsnära tjänst.

Frågor? Kontakta oss!

Vår kundtjänst hjälper dig gärna. Det når oss enklast genom att maila på support@techbuddy.se eller ringa oss under vardagar 10-17 på 010-17 77 307.

Boka en tekniker
En tekniker som hjälper kund med tekniksupport på distans

Om TechBuddy

TechBuddy grundades 2016 i Sverige och är idag ett av Europas ledande företag för teknisk support. Tack vare vårt community med tekniker kan vi erbjuda kunder i hela Sverige support på dator, internet, TV och mycket mer.

Frågor? Ring oss på 010-17 77 307.