Nyhet!
ExpressBuddy - tekniksupport inom 2 timmar i Stockholm & Malmö. Läs mer.

Problem med Digital-TV - så löser du dem steg för steg

June 18, 2019

Denna guide kommer vara en kort genomgång av de vanligaste problemen som uppkommer vid Digital-TV via en trådlös uppkoppling och hur man kan åtgärda dessa. Hoppas du finner den hjälp du behöver!

Steg 1: Kolla så att allt är rätt inkopplat

Detta gör du helt enkelt genom att kolla så att ström- och nätverkskabeln är ansluten till sändaren och mottagaren. Någon lampa borde i så fall lysa grönt.

Steg 2: Kolla så att sändaren och mottagaren har kontakt

Detta gör du enklast genom att kolla på lamporna på sändaren och mottagaren. Statusen visas vanligtvis genom att alla lampor lyser med fast sken. Skulle en lampa på t.ex. en Netgear Homeplug (en enhet som skickar signalen via elnätet) lysa med orange eller rött sken så anger denna oftast överföringshastigheten. Eftersom de ’enbart’ används till digital-TV spelar det nästan aldrig någon större roll. Vid överföring via WiFi med till exempel AirTies så kan du kontrollera att allting fungera och är ihopkopplat när alla lampor lyser med oftast ett grönt sken.
Kolla gärna i respektive manual för att förstå vad de olika symbolerna och färgena betyder.  

Steg 3: Anslut tv-boxen direkt till uttaget

För att säkerställa att det är dina överföringsenheter som strular kan du kontrollera detta genom att ansluta din tv-box direkt till fiberuttaget/tjänstefördelare/router (beroende på operatör/stadsnät). Har du fått en tjänstefördelare från stadsnätet måste du koppla tv-boxen till LAN2 på fördelaren. Kontrollera om det fungerar. Testa gärna olika nätverkskablar för att säkerställa att inte en sådan är trasig.  

Steg 4: Kolla om det är driftstörning

Helt ärligt; ingen gillar driftstörningar hos leverantörerna. Men ibland har vi inget annat val än att överleva en kort tid utan TV. Detta kan beror på exempelvis underhållsarbeten eller en ”högre makt”, det vill säga ett oväder eller andra naturkatastrofer. För att säkerställa att felet inte ligger hos din utrustning skulle du kunna kolla efter på din leverantörs hemsida.  

De vanligaste orsakerna till störningar på digital-TV:

1) Kolla så att allt är rätt ansluten  

2) Dubbelkolla så att sändaren och mottagaren har kontakt

3) Testa att göra en direktkoppling mellan TV-box och digital-TV anslutningen i fastigheten för att säkerställa att felet ligger i din utrustning

4) Kolla om det är driftstörning hos din leverantör

Ta hjälp av TechBuddy!

Vi på TechBuddy hjälper dig självklart om du upplever problem med din Digital-TV. Boka en TechBuddy här!

Dela inlägget

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa nya blogginlägg, nyheter eller tips.

Tack!
Något gick snett. Testa igen!