Innan du ringer bredbandssupporten - prova det hÀr!

Tips & Guider

August 22, 2019

Trubbel med internetuppkopplingen? Vill du slippa att vÀnta i telefonkö?

I denna artikel har vi sammanstÀllt de steg som bredbandsupporten brukar be att en att utföra, men som man kan göra sjÀlv i förvÀg. I vissa fall löser det problemet helt. I andra fall blir det i alla fall ett steg nÀrmare en lösning.

Vi har valt att hÄlla det enkelt i artikeln, och den Àr anpassad sÄ att man inte ska behöva ha nÄgra djupa tekniska kunskaper. NÀr vi anvÀnder begreppet bredband, i denna artikel avser det all slags internetuppkoppling (som t.ex via fiber, telefonjacket, eller kabeltvnÀt.)

‍

Starta om

Till att börja med Àr det gamla men beprövade knepet att starta om vÀrt att pröva. Varför? Vi har mÀrkt att det avhjÀlper problemet oftare Àn man kan tro. Det finns sÄ klart alltid nÄgon slags teknisk förklaring till varför det hjÀlper i olika fall. Men det viktiga Àr att metoden Àr effektiv. SÄ hoppa inte över detta steg. Det skadar inte att pröva.

Information om ett avbrott hos en leverantör och berÀknad ÄtgÀrdstid. Driftinformation finner man ofta under Kundservice pÄ leverantörens hemsida.
Information om ett avbrott hos en leverantör och berÀknad ÄtgÀrdstid. Driftinformation finner man ofta under Kundservice pÄ leverantörens hemsida.

Driftinformation

Om internetuppkopplingen har slutat fungera pÄ alla enheter (datorer, surfplattor och mobiler) kan det vara vÀrt att se om Bredbands-leverantören (som t.ex Telia, Comhem och Bredbandsbolaget) har driftavbrott. Det förutsÀtter förstÄs att du kan gÄ ut pÄ nÀtet via din mobil, om den har mobildata frÄn din mobiloperatör. Om du Àr osÀker pÄ vilken leverantör du har, kolla gÀrna de fakturor som du brukar fÄ, och se om BredbandstjÀnst stÄr med pÄ nÄgon av dem.

Driftinformation hittar man vanligtvis pĂ„ leverantörens hemsida under fliken ”Kundservice”. DĂ€r kan man se vart det Ă€r avbrott eller störningar för tillfĂ€llet. Vissa leverantörer har en funktion sĂ„ att man kan söka pĂ„ sin specifika adress. Är det ett avbrott brukar den berĂ€knade avhjĂ€lpningstiden stĂ„ med. I mĂ„nga fall Ă€r det dĂ„ bara att avvakta. Men det finns andra steg som ibland kan vara vĂ€rda att pröva.


Exempel pÄ ett modem med inbyggd router. LÄt den alltid stÄ luftigt, och pÄ en plats som gör att den trÄdlösa rÀckvidden inte blir hindrad. HÀr stÄr den uppe i en hylla mitt i bostaden.
Exempel pÄ ett modem med inbyggd router. LÄt den alltid stÄ luftigt, och pÄ en plats som gör att den trÄdlösa rÀckvidden inte blir hindrad. HÀr stÄr den uppe i en hylla mitt i bostaden.

Dra ut strömmen

StĂ€ng av och dra sen ut strömmen. Återigen en klassiker. Varför Ă€r den nödvĂ€ndig? Enkelt uttryckt behöver teknik ibland fĂ„ slĂ€ppa information som den inte fĂ„r rĂ€tt pĂ„. Att apparaten fĂ„r vara strömlös en stund gör att systemet i den förhoppningsvis blir Ă„terhĂ€mtat och förhoppningsvis fĂ„r den ordning pĂ„ informationen nĂ€r den Ă„ter tar emot den nĂ€r du sĂ€tter tillbaka strömmen. Det Ă€r bra om man lĂ„ter det vara strömlöst i minst 20 sekunder, men gĂ€rna ett par minuter.

Vilka apparater behöver man göra det pÄ? Det beror pÄ hur mÄnga man har kopplade till varandra. Vanligtvis fÄr man ett modem frÄn internetleverantören, som tar emot internet in i lÀgenheten/huset. I modemet finns idag oftast en router. Den gör att internetsignalen fördelas till de olika enheterna som vill koppla upp sig mot internet, som till exempel dator, skrivare och surfplattor. Den kan fördela internetsignalen bÄde med kabel och trÄdlöst.

‍

Starta i rÀtt ordning

En tumregel Àr att stÀnga av alla apparaterna, och sen dra ut strömmen till dem. VÀnta nÄgra minuter. Börja sen med att sÀtta tillbaka strömmen till modemet. Har du en separat router, vÀnta ytterligare nÄgon minut innan du sÀtter tillbaka strömmen till den. Man brukar se att mÄnga av lamporna blinkar inledningsvis. NÀr det har blivit fast sken pÄ en del av dem Àr det dags att sÀtta pÄ datorn igen, och försöka koppla upp mobil, surfplatta, eller andra saker som krÀver internetuppkoppling (som högtalare och smart hem-teknik). Enkelt uttryck startas de dÄ i en logisk kedja, sÄ man slussar fram internetuppkopplingen steg för steg. MÄnga apparater nu för tiden Àr sÄ pass smarta att de löser den logiska kedjan sjÀlva, men det rekommenderas fortfarande att starta dem etappvis, för sÀkerhets skull.

‍

‍

‍

Uteslutningsmetoden

Fortfarande inget internet? Har du nĂ„gra andra tjĂ€nster frĂ„n samma leverantör, som t.ex TV eller telefoni? Fungerar dem? Om inte, fungerar det hos grannarna? Det kan ta emot lite att ringa pĂ„ hos grannen, men det kan vara vĂ€rt ett försök. Å andra sidan nĂ€r det gĂ€ller internetuppkoppling, sĂ„ kan leverantören i mĂ„nga fall se om de har kontakt med andra modem i omrĂ„det.

Ibland hÀnder det att grannar renoverar och rÄkar klippa en kabel, eller att det Àr arbete ute pÄ vÀgen och de rÄkar grÀva av nÄgot. I de lÀgena Àr det bÀst att ringa bredbandsleverantören pÄ en gÄng, eftersom det krÀver stora ÄtgÀrder för att laga. Det brukar kallas signalfel. Det Àr lite som signalfels-meddelandet man hör pÄ tÄgperrongen. Man vet inte vad det Àr för signal, eller vad de har för problem med den. Men man vet att all trafik stoppas, och man kommer ingen vart, och det Àr inget som du som resenÀr kan göra för att lösa det. DÀrför Àr det i detta fallet bÀst att underrÀtta leverantören pÄ en gÄng.

‍

Uppkoppling bara pÄ vissa enheter

Fungerar internet pÄ exempelvis pÄ ena datorn, men inte pÄ den andra? Eller fungerar det pÄ andra enheter, men kanske inte pÄ mobilen eller surfplattan? Vi ska se pÄ nÄgra saker det kan hÀnga pÄ.

Inne pÄ instÀllningar i en iPad. Kontrollera att FlygplanslÀge inte Àr aktiverat, att Wi-Fi Àr aktiverat och att den Àr kopplad till rÀtt nÀtverk.
Inne pÄ instÀllningar i en iPad. Kontrollera att FlygplanslÀge inte Àr aktiverat, att Wi-Fi Àr aktiverat och att den Àr kopplad till rÀtt nÀtverk.


Mobilen eller surfplattan har ingen uppkoppling: Kolla inne pÄ instÀllningar. Kontrollera att FlygplanslÀge inte Àr aktiverat. Kolla ocksÄ om Wi-Fi Àr pÄslaget. Om det Àr det bör du se ett nÀtverksnamn. Det namnet motsvarar namnet som finns pÄ routerns klistermÀrke, dÀr man ocksÄ finner lösenordet för Wi-Fi (sÄvida man inte döpt om det till ett eget namn och lösenord).

Wi-Fi knappen pÄ en Mac uppe i högra hörnet. Man kan Àven gÄ in under InstÀllningar och sen NÀtverk, som pÄ bilden. I en PC med Windows finns Wi-Fi knappen nere pÄ startfÀltet, oftast intill klockan. Man kan Àven gÄ in och kolla internetinstÀllningar via Kontrollpanelen, som man kan finna under Start-menyn.
Wi-Fi knappen pÄ en Mac uppe i högra hörnet. Man kan Àven gÄ in under InstÀllningar och sen NÀtverk, som pÄ bilden. I en PC med Windows finns Wi-Fi knappen nere pÄ startfÀltet, oftast intill klockan. Man kan Àven gÄ in och kolla internetinstÀllningar via Kontrollpanelen, som man kan finna under Start-menyn.


Datorn har ingen uppkoppling: BÀrbara datorer (laptops) hade förr ofta en knapp/switch pÄ kanten av datorns nederdel, som aktiverade/avaktiverade Wi-Fi. Den var lÀtt att komma Ät, och dÄ försvann internetuppkopplingen. Kolla om det finns en sÄn knapp/switch. I andra fall sitter den uppe pÄ tangentbordet. Kolla efter Wi-Fi-symbolen, som oftast liknar en punkt med tvÄ liggande parenteser ovanför.

Om du har en Mac finns Wi-Fi symbolen oftast lÀngst uppe till höger, rÀtt sÄ nÀra klockan. DÀr kan man lÀttast se om Wi-Fi Àr igÄng, och vilket nÀtverksnamn den Àr uppkopplad mot.

Om du har en Windows (PC) dator brukar Wi-Fi symbolen finnas pÄ höger sida nere pÄ Start-menyraden, intill klockan. Ibland finns dÀr en symbol i form av en uppÄtpil. Trycker man pÄ den kommer en ruta upp med mÄnga symboler pÄ (oftast program som alltid körs i bakgrunden), och bland dem brukar Wi-Fi symbolen i sÄ fall finnas. Kontrollera att den Àr igÄng och uppkopplad mot ditt nÀtverksnamn.

Om du har en stationĂ€r dator (som inte brukar flyttas omkring): MĂ„nga har valt att ansluta sin stationĂ€ra dator med kabel (nĂ€tverkskabel) som gĂ„r till routern. Kolla om det gĂ„r en kabel mellan routern och datorn. Kontrollera att den sitter bra i bĂ€gge Ă€ndar. I routern brukar nĂ€tverkskabeln sitta pĂ„ ingĂ„ngar som heter LAN1, 2, 3, 4. Om nĂ€tverkskabeln t.ex sitter i LAN1, kolla pĂ„ framsidan av routern dĂ€r lamporna finns. Lyser lampan för LAN1 dĂ€r, dĂ„ Ă€r det bra. DĂ€refter gĂ„r man till datorn och kollar dĂ€r nĂ€tverkskabeln gĂ„r in. IngĂ„ngen den sitter i Ă€r nĂ€tverkskortet, som har hand om att ta emot internetuppkopplingen sĂ„ den kan kommunicera med datorn. Ofta finns det en lampa intill den. Är den slĂ€ckt sĂ„ prova att byta nĂ€tverkskabeln. DĂ„ Ă€r den troligen problemet.

Om det inte gÄr nÄgon kabel mellan datorn och routern, dÄ Àr man uppkopplad trÄdlöst. Följ dÄ anvisningarna hÀr ovan för Mac och PC.

‍

En nÀtverkskabel som sitter in i porten LAN1 pÄ en router.
En nÀtverkskabel som sitter in i porten LAN1 pÄ en router.

‍

Kolla hur det lyser pÄ modemet

Modemet (som oftast har en inbyggd router) har oftast flera lampor, som indikerar olika funktioner. I mÄnga fall finns det en knapp för att aktivera Wi-Fi. Se till sÄ att den lyser i sÄ fall. Symbolen för om modemet Àr anslutet till internet brukar vara i form av en jordglob. Lyser den inte, eller blinkar, betyder det att den inte har tillgÄng till internet.

Det knepiga Ă€r att det Ă€ndĂ„ kan se ut som att man Ă€r uppkopplad, för routern gör fortfarande sitt jobb med att dela ut signalen till dina enheter och kommunicera med dem. Men den signalen innehĂ„ller inget internet. Det Ă€r lite som en stad som Ă€r avskuren frĂ„n omvĂ€rlden. Man kan bara Ă„ka runt i lokaltrafiken, men det finns ingen möjlighet att komma in eller ut ur staden. Eller ...ja, vad ska man sĂ€ga
 ett vattenledningssnĂ€t utan vatten. Allt Ă€r ihopkopplat, men det finns inget i rören. NĂ„gon mĂ„ste öppna huvudkranen igen. Och dĂ€r kommer supporten in i bilden.

Exempel pÄ hur det kan lysa pÄ ett modem med inbyggd router. I detta fall Àr bara Wi-Fi igÄng. Men som man ser pÄ uppÄt och nedÄtpilen sÄ gÄr ingen information varken in eller ut. Och ingen anslutning till internet eftersom jordglobssymbolen ocksÄ Àr slÀckt.
Exempel pÄ hur det kan lysa pÄ ett modem med inbyggd router. I detta fall Àr bara Wi-Fi igÄng. Men som man ser pÄ uppÄt och nedÄtpilen sÄ gÄr ingen information varken in eller ut. Och ingen anslutning till internet eftersom jordglobssymbolen ocksÄ Àr slÀckt.

‍

NĂ€r du ringer supporten

Det finns visserligen mÄnga ytterligare sÀtt att kontrollera sin uppkoppling pÄ. Och det finns mÄnga andra problem, som bruten uppkoppling och lÄg hastighet. Men detta Àr de grundlÀggande steg supporten brukar be dig pröva, och de Àr vÀrda ett försök. Sen kan supporten hos din bredbandsleverantör eller en TechBuddy hjÀlpa dig med resten.

NÀr det gÀller att kontakta bredbandsleverantören rekommenderar vi support över telefon framför att maila eller chatta. Telefonledes blir det mycket lÀttare att faststÀlla problem och finna en snabb lösning.

Beskriv felet, och berĂ€tta dĂ€refter exakt vad du har prövat. Exempelvis: ”Hej. Jag har ingen internetuppkoppling sen imorse. Det jag har prövat Ă€r att ha modemet med inbyggd router (mĂ€rke och modell) strömlöst 5 minuter. DĂ€refter startade jag modemet, och efter nĂ„gon minut Ă€ven de andra enheterna. Det hjĂ€lpte inte. Min TV-tjĂ€nst fungerar, och de fungerar hos grannarna. Vill du att jag beskriver hur lamporna pĂ„ modemet lyser, eller blinkar?”

Dessa steg brukar spara tid, och i en del fall lösa problemet. Personen du pratar med pÄ supporten kommer sÀkerligen uppskatta att du prövat saker i förvÀg, och fÄ ett proffsigt intrycket av dig, och det sitter ju aldrig helt fel.

‍

Givetvis Àr du alltid vÀlkommen att kontakta oss. Vi hjÀlper dig gÀrna med tekniken hemma hos dig. Vi Àlskar att visa hur teknik fungerar och hur man hanterar den. Boka en Buddy hÀr.

boka en buddy