Innan du ringer bredbandssupporten - prova det här!

Tips & Guider

August 22, 2019

Trubbel med internetuppkopplingen? Vill du slippa att vänta i telefonkö?

I denna artikel har vi sammanställt de steg som bredbandsupporten brukar be att en att utföra, men som man kan göra själv i förväg. I vissa fall löser det problemet helt. I andra fall blir det i alla fall ett steg närmare en lösning.

Vi har valt att hålla det enkelt i artikeln, och den är anpassad så att man inte ska behöva ha några djupa tekniska kunskaper. När vi använder begreppet bredband, i denna artikel avser det all slags internetuppkoppling (som t.ex via fiber, telefonjacket, eller kabeltvnät.)

Starta om

Till att börja med är det gamla men beprövade knepet att starta om värt att pröva. Varför? Vi har märkt att det avhjälper problemet oftare än man kan tro. Det finns så klart alltid någon slags teknisk förklaring till varför det hjälper i olika fall. Men det viktiga är att metoden är effektiv. Så hoppa inte över detta steg. Det skadar inte att pröva.

Information om ett avbrott hos en leverantör och beräknad åtgärdstid. Driftinformation finner man ofta under Kundservice på leverantörens hemsida.
Information om ett avbrott hos en leverantör och beräknad åtgärdstid. Driftinformation finner man ofta under Kundservice på leverantörens hemsida.

Driftinformation

Om internetuppkopplingen har slutat fungera på alla enheter (datorer, surfplattor och mobiler) kan det vara värt att se om Bredbands-leverantören (som t.ex Telia, Comhem och Bredbandsbolaget) har driftavbrott. Det förutsätter förstås att du kan gå ut på nätet via din mobil, om den har mobildata från din mobiloperatör. Om du är osäker på vilken leverantör du har, kolla gärna de fakturor som du brukar få, och se om Bredbandstjänst står med på någon av dem.

Driftinformation hittar man vanligtvis på leverantörens hemsida under fliken ”Kundservice”. Där kan man se vart det är avbrott eller störningar för tillfället. Vissa leverantörer har en funktion så att man kan söka på sin specifika adress. Är det ett avbrott brukar den beräknade avhjälpningstiden stå med. I många fall är det då bara att avvakta. Men det finns andra steg som ibland kan vara värda att pröva.


Exempel på ett modem med inbyggd router. Låt den alltid stå luftigt, och på en plats som gör att den trådlösa räckvidden inte blir hindrad. Här står den uppe i en hylla mitt i bostaden.
Exempel på ett modem med inbyggd router. Låt den alltid stå luftigt, och på en plats som gör att den trådlösa räckvidden inte blir hindrad. Här står den uppe i en hylla mitt i bostaden.

Dra ut strömmen

Stäng av och dra sen ut strömmen. Återigen en klassiker. Varför är den nödvändig? Enkelt uttryckt behöver teknik ibland få släppa information som den inte får rätt på. Att apparaten får vara strömlös en stund gör att systemet i den förhoppningsvis blir återhämtat och förhoppningsvis får den ordning på informationen när den åter tar emot den när du sätter tillbaka strömmen. Det är bra om man låter det vara strömlöst i minst 20 sekunder, men gärna ett par minuter.

Vilka apparater behöver man göra det på? Det beror på hur många man har kopplade till varandra. Vanligtvis får man ett modem från internetleverantören, som tar emot internet in i lägenheten/huset. I modemet finns idag oftast en router. Den gör att internetsignalen fördelas till de olika enheterna som vill koppla upp sig mot internet, som till exempel dator, skrivare och surfplattor. Den kan fördela internetsignalen både med kabel och trådlöst.

Starta i rätt ordning

En tumregel är att stänga av alla apparaterna, och sen dra ut strömmen till dem. Vänta några minuter. Börja sen med att sätta tillbaka strömmen till modemet. Har du en separat router, vänta ytterligare någon minut innan du sätter tillbaka strömmen till den. Man brukar se att många av lamporna blinkar inledningsvis. När det har blivit fast sken på en del av dem är det dags att sätta på datorn igen, och försöka koppla upp mobil, surfplatta, eller andra saker som kräver internetuppkoppling (som högtalare och smart hem-teknik). Enkelt uttryck startas de då i en logisk kedja, så man slussar fram internetuppkopplingen steg för steg. Många apparater nu för tiden är så pass smarta att de löser den logiska kedjan själva, men det rekommenderas fortfarande att starta dem etappvis, för säkerhets skull.

Uteslutningsmetoden

Fortfarande inget internet? Har du några andra tjänster från samma leverantör, som t.ex TV eller telefoni? Fungerar dem? Om inte, fungerar det hos grannarna? Det kan ta emot lite att ringa på hos grannen, men det kan vara värt ett försök. Å andra sidan när det gäller internetuppkoppling, så kan leverantören i många fall se om de har kontakt med andra modem i området.

Ibland händer det att grannar renoverar och råkar klippa en kabel, eller att det är arbete ute på vägen och de råkar gräva av något. I de lägena är det bäst att ringa bredbandsleverantören på en gång, eftersom det kräver stora åtgärder för att laga. Det brukar kallas signalfel. Det är lite som signalfels-meddelandet man hör på tågperrongen. Man vet inte vad det är för signal, eller vad de har för problem med den. Men man vet att all trafik stoppas, och man kommer ingen vart, och det är inget som du som resenär kan göra för att lösa det. Därför är det i detta fallet bäst att underrätta leverantören på en gång.


Uppkoppling bara på vissa enheter

Fungerar internet på exempelvis på ena datorn, men inte på den andra? Eller fungerar det på andra enheter, men kanske inte på mobilen eller surfplattan? Vi ska se på några saker det kan hänga på.

Inne på inställningar i en iPad. Kontrollera att Flygplansläge inte är aktiverat, att Wi-Fi är aktiverat och att den är kopplad till rätt nätverk.
Inne på inställningar i en iPad. Kontrollera att Flygplansläge inte är aktiverat, att Wi-Fi är aktiverat och att den är kopplad till rätt nätverk.


Mobilen eller surfplattan har ingen uppkoppling: Kolla inne på inställningar. Kontrollera att Flygplansläge inte är aktiverat. Kolla också om Wi-Fi är påslaget. Om det är det bör du se ett nätverksnamn. Det namnet motsvarar namnet som finns på routerns klistermärke, där man också finner lösenordet för Wi-Fi (såvida man inte döpt om det till ett eget namn och lösenord).

Wi-Fi knappen på en Mac uppe i högra hörnet. Man kan även gå in under Inställningar och sen Nätverk, som på bilden. I en PC med Windows finns Wi-Fi knappen nere på startfältet, oftast intill klockan. Man kan även gå in och kolla internetinställningar via Kontrollpanelen, som man kan finna under Start-menyn.
Wi-Fi knappen på en Mac uppe i högra hörnet. Man kan även gå in under Inställningar och sen Nätverk, som på bilden. I en PC med Windows finns Wi-Fi knappen nere på startfältet, oftast intill klockan. Man kan även gå in och kolla internetinställningar via Kontrollpanelen, som man kan finna under Start-menyn.


Datorn har ingen uppkoppling: Bärbara datorer (laptops) hade förr ofta en knapp/switch på kanten av datorns nederdel, som aktiverade/avaktiverade Wi-Fi. Den var lätt att komma åt, och då försvann internetuppkopplingen. Kolla om det finns en sån knapp/switch. I andra fall sitter den uppe på tangentbordet. Kolla efter Wi-Fi-symbolen, som oftast liknar en punkt med två liggande parenteser ovanför.

Om du har en Mac finns Wi-Fi symbolen oftast längst uppe till höger, rätt så nära klockan. Där kan man lättast se om Wi-Fi är igång, och vilket nätverksnamn den är uppkopplad mot.

Om du har en Windows (PC) dator brukar Wi-Fi symbolen finnas på höger sida nere på Start-menyraden, intill klockan. Ibland finns där en symbol i form av en uppåtpil. Trycker man på den kommer en ruta upp med många symboler på (oftast program som alltid körs i bakgrunden), och bland dem brukar Wi-Fi symbolen i så fall finnas. Kontrollera att den är igång och uppkopplad mot ditt nätverksnamn.

Om du har en stationär dator (som inte brukar flyttas omkring): Många har valt att ansluta sin stationära dator med kabel (nätverkskabel) som går till routern. Kolla om det går en kabel mellan routern och datorn. Kontrollera att den sitter bra i bägge ändar. I routern brukar nätverkskabeln sitta på ingångar som heter LAN1, 2, 3, 4. Om nätverkskabeln t.ex sitter i LAN1, kolla på framsidan av routern där lamporna finns. Lyser lampan för LAN1 där, då är det bra. Därefter går man till datorn och kollar där nätverkskabeln går in. Ingången den sitter i är nätverkskortet, som har hand om att ta emot internetuppkopplingen så den kan kommunicera med datorn. Ofta finns det en lampa intill den. Är den släckt så prova att byta nätverkskabeln. Då är den troligen problemet.

Om det inte går någon kabel mellan datorn och routern, då är man uppkopplad trådlöst. Följ då anvisningarna här ovan för Mac och PC.

En nätverkskabel som sitter in i porten LAN1 på en router.
En nätverkskabel som sitter in i porten LAN1 på en router.

Kolla hur det lyser på modemet

Modemet (som oftast har en inbyggd router) har oftast flera lampor, som indikerar olika funktioner. I många fall finns det en knapp för att aktivera Wi-Fi. Se till så att den lyser i så fall. Symbolen för om modemet är anslutet till internet brukar vara i form av en jordglob. Lyser den inte, eller blinkar, betyder det att den inte har tillgång till internet.

Det knepiga är att det ändå kan se ut som att man är uppkopplad, för routern gör fortfarande sitt jobb med att dela ut signalen till dina enheter och kommunicera med dem. Men den signalen innehåller inget internet. Det är lite som en stad som är avskuren från omvärlden. Man kan bara åka runt i lokaltrafiken, men det finns ingen möjlighet att komma in eller ut ur staden. Eller ...ja, vad ska man säga… ett vattenledningssnät utan vatten. Allt är ihopkopplat, men det finns inget i rören. Någon måste öppna huvudkranen igen. Och där kommer supporten in i bilden.

Exempel på hur det kan lysa på ett modem med inbyggd router. I detta fall är bara Wi-Fi igång. Men som man ser på uppåt och nedåtpilen så går ingen information varken in eller ut. Och ingen anslutning till internet eftersom jordglobssymbolen också är släckt.
Exempel på hur det kan lysa på ett modem med inbyggd router. I detta fall är bara Wi-Fi igång. Men som man ser på uppåt och nedåtpilen så går ingen information varken in eller ut. Och ingen anslutning till internet eftersom jordglobssymbolen också är släckt.

När du ringer supporten

Det finns visserligen många ytterligare sätt att kontrollera sin uppkoppling på. Och det finns många andra problem, som bruten uppkoppling och låg hastighet. Men detta är de grundläggande steg supporten brukar be dig pröva, och de är värda ett försök. Sen kan supporten hos din bredbandsleverantör eller en TechBuddy hjälpa dig med resten.

När det gäller att kontakta bredbandsleverantören rekommenderar vi support över telefon framför att maila eller chatta. Telefonledes blir det mycket lättare att fastställa problem och finna en snabb lösning.

Beskriv felet, och berätta därefter exakt vad du har prövat. Exempelvis: ”Hej. Jag har ingen internetuppkoppling sen imorse. Det jag har prövat är att ha modemet med inbyggd router (märke och modell) strömlöst 5 minuter. Därefter startade jag modemet, och efter någon minut även de andra enheterna. Det hjälpte inte. Min TV-tjänst fungerar, och de fungerar hos grannarna. Vill du att jag beskriver hur lamporna på modemet lyser, eller blinkar?”

Dessa steg brukar spara tid, och i en del fall lösa problemet. Personen du pratar med på supporten kommer säkerligen uppskatta att du prövat saker i förväg, och få ett proffsigt intrycket av dig, och det sitter ju aldrig helt fel.

Givetvis är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi hjälper dig gärna med tekniken hemma hos dig. Vi älskar att visa hur teknik fungerar och hur man hanterar den. Boka en Buddy här.