Innan du ringer support för TV - prova det här!

Tips & Guider

August 22, 2019

Problem med TV:n? Vill du slippa sitta i telefonkö till din leverantör?

Vi har sammanställt steg som supporten brukar be dig att utföra, som du kan göra i förväg. Pröva gärna detta innan du kontaktar supporten. Förhoppningsvis slipper du gå in i den djupa felsökningsdjungeln. Möjligtvis kan det lösa problemet. Om inte annat så är det i alla fall ett steg i rätt riktning, ett steg mot en lösning.

I artikeln använder vi begreppet leverantören. Med det menar vi det bolag som levererar TV-tjänsten till dig (som t.ex Comhem och Telia). Är du osäker på vilken leverantör du har är ett tips att kolla igenom de fakturor du brukar få. Där brukar det framgå vad för TV-tjänst man abonnerar på och hos vilken leverantör.

Omstart

”Till att börja med: Har du testat att starta om apparaten? Sitter sladden korrekt i?” Det kan kännas som fåniga frågor, och det får man nästan höra alla gånger när man ringer in för teknisk hjälp. Men vi har märkt att det är just det tekniken verkar må bäst av. Och fler gånger än man kan tro avhjälper det felet. Så testa att starta om, det skadar inte att pröva.

Dra ut strömmen

Om en enkel omstart inte hjälpte, pröva gärna att stänga av och därefter dra ut strömmen. Var inte rädd för att röra dina apparater eller sladdarna till dem. Det är lätt att känna att ”ånej om jag rör dem kommer jag att paja dem”. Men de är oftast rätt stöttåliga, så länge man är någorlunda varsam.

En hederlig antennkabel och en HDMI-kabel (som överför bild&ljud från t.ex digital-tv boxen) Förr användes SCART-kabel för att överföra bild från t.ex VHS-bandspelare.
En hederlig antennkabel och en HDMI-kabel (som överför bild&ljud från t.ex digital-tv boxen) Förr användes SCART-kabel för att överföra bild från t.ex VHS-bandspelare.

Kontrollera sladdarna

Medan strömmen är ur kan det vara bra att kontrollera kablarna. Och de kommer sannolikt inte ge en stöt, för strömmen är ju redan ur.

I en kommande artikel kommer vi titta på några vanliga sladdar och vad de fyller för funktion.

Men i korthet brukar det vara en strömkabel till varje apparat, och mellan tillbehören (som t.ex. DigitalTVbox, VHS- eller DVD-spelare) sitter ofta en kabel som överför bild och ljud, upp till TV:n. Är det en TV med gammal hederlig marksänd, analog mottagning finns det en antennkabel från TV:n till antennuttaget på väggen.

Finns det någon sladd på golvet som inte sitter i? Vart kommer den ifrån, och vart passar den i så fall?

Inspektera kablarna. Sitter de inne ordentligt? Finns det några brott eller märken på dem? Testa i så fall att byta sladd, ifall du har någon i reserv.

Sätt därefter tillbaka strömmen. Det är bra att låta det vara strömlöst i minst 20 sekunder, men helst ett par minuter. Apparaten får då tillräckligt med tid för att enkelt uttryckt återställa sig och släppa information som belastar dess system.

Uteslutningsmetoden

När vi kommit såhär långt är det dags för uteslutningsmetoden. Har du andra tjänster via samma leverantör, som t.ex. bredband eller telefoni? Fungerar dem? Uppstår felet bara på en enskild kanal, eller är det på alla? Om det finns flera TV-apparater, är det samma problem på dem? Om de fungerar, och andra tjänster fungerar, så kan felet härledas till en specifik TV. Det positiva är att då är det god chans att du lyckas lösa felet. Vi ska strax kika på det. Men först: om det är samma fel på andra TV-apparater, vad gör man då?

Exempel på driftinformation från en leverantör
Exempel på driftinformation från en leverantör.

Driftinformation

Om du har möjlighet så surfa in på leverantörens hemsida och leta upp deras driftinformation. Den är ofta placerad under Kundservice. Är den svår att finna, pröva att Googla leverantörens namn + driftinformation (t.ex ”Comhem driftinformation”). Där är kända fel listade. Ibland har leverantören även funktion för att söka på specifik adress.

Är det ett allmänt, redan känt fel, då är det oftast bara till att avvakta. Det positiva är att ju fler som är berörda, desto snabbare brukar leverantören se till att det blir åtgärdat.

Finns det inga kända fel eller störningar på ditt område? Det kan fortfarande vara så att fler än du är drabbad, men att leverantören inte fått kännedom om problemet än. Det kanske inte har kommit in tillräckligt med felanmälningar. Supporten ber i dessa fall om att fråga grannar (vilket kan kännas som ett Big No No för en svensk). Har grannarna samma problem är det återigen positivt: då brukar felavhjälpningen gå snabbare. Så fråga gärna grannar innan du ringer supporten. Be dem felanmäla var för sig, för det hjälper sen när det blir fråga om eventuell kompensation från leverantör.

Fel på bara en TV?

Okej, tillbaka till om felet uppstått på en enstaka TV. Först och främst: fungerar fjärrkontrollen? Om inte, kontrollera att märket på fjärrkontrollen stämmer överens med märket på den TV eller den box du försöker styra. Testa att byta batterier. Om det fortfarande inte händer något när du trycker på knapparna, så ta gärna fram en mobil med kamera om du har. Testa att sätta igång kameraappen, rikta fjärrkontrollens toppända mot kameran, och tryck på fjärrkontrollens knappar. Syns det en färgad stråle från fjärrkontrollen, då fungerar den. I annat fall blir det till att skaffa en ny fjärrkontroll.

  • Har du analog, marksänd TV med antennkabel, eller parabol: Felet sitter väldigt ofta i antennkabeln, speciellt om de är långa och har suttit där länge. Även om den har tjänat troget i många år, behöver antennkablar med tiden bytas ut. Har du en i reserv, pröva gärna med den. Annars finns ny antennkabel att köpa i de flesta välsorterade teknikbutikerna. De kan tipsa dig om de rekommenderar en helt vanlig ny antennkabel, eller om det eventuellt behövs en förstärkt antennkabel.
  • De mest vanliga problemen med TV-bilden i dessa fall är vad som beskrivs som ”grynig bild”, ”myrornas krig”, ”vita prickar” och ”streck”.
  • Saknar du bara någon enstaka kanal? Pröva gärna en kanalsökning. På fjärrkontrollen till TV:n ligger ofta kanalsökning under Meny/Inställningar. Kolla annars i manualen till TV:n. Om du saknar manual i pappersform, finns de ofta digitalt på tillverkarens hemsida. Om du gjort en egen kanallista kommer den att ersättas.
Kanalsökning finns oftast under Meny och sen Inställningar. Har du en box gör du detta via boxens fjärrkontroll.
Kanalsökning finns oftast under Meny och sen Inställningar. Har du en box gör du detta via boxens fjärrkontroll.
  • Har du Digital-TV: Det supporten ber om är att testa en kanalsökning. Har du en box till TV:n använder du ofta boxens fjärrkontroll, och tryck på Meny-knappen (som ibland heter Inställningar eller Setup). Kolla annars i boxens manual. Manualen finns oftast digitalt på leverantörens, eller alternativt boxtillverkarens hemsida. Kanalsökning avhjälper oftast problem. Det skadar inte att pröva. Hamnar kanalerna inte i önskad ordning, kan man rätta till det i efterhand under boxens inställningar.
    Saknas fortfarande enskilda kanaler? I många fall hjälper det att låta TV:n stå kvar på saknad kanal i upp emot 60 minuter. Det är viktigt att man under denna tid inte byter kanal. Detta för att många leverantörer har en uppdateringssignal som brukar nå boxen med jämna mellanrum.
  • Är det störningar i bilden som liknar massa små block (s.k blockbildning)? Kontrollera gärna kabeln som går från boxen upp till TV:n (vanligtvis HDMI-kabel). Om din TV har 2 ingångar för HDMI (heter vanligtvis HDMI1 och HDMI2), pröva att sätta kabeln i den andra ingången. Använd TV:ns fjärrkontroll för att byta bildkälla (den brukar heta ”Source”), så TV:n visar bild från rätt ingång. Om du flyttat kabeln till HDMI2 switchar du från HDMI1 till HDMI2. Är det fortfarande samma problem? Testa gärna att byta HDMI-kabeln.
  • Om inte kanalsökning hjälper, eller att stå kvar på kanalplatsen 60 minuter, kan det vara aktuellt med en fabriksåterställning. Känner man sig varm i kläderna kan man göra den själv. På boxens fjärrkontroll väljer man oftast Meny och därefter Inställningar. Fabriksåterställning kallas ibland för ”Factory restore” eller ”Reset”. Det är ingen fara att göra en fabriksåterställning, det kommer inte att paja boxen. Det enda som händer är att dina inställningar återställs. Det blir som när du kopplade in boxen när den var ny.
  • Har du en TV med inbyggd box (modul): Om kanalsökning eller fabriksåterställning inte hjälper, kan det hända att det hänger på att en uppdatering behövs. TV:ns tillverkare brukar hjälpa med sådant, oftast inte själva TV-leverantören. Det TV-leverantören däremot kan hjälpa med är att koppla ihop (Paira) din TV-tjänst med den inbyggda boxen. Uppge boxens serienummer till leverantören (som finns på ett klistermärke på modulen), så kan de ordna detta. Har du problem med HD-kanaler, med felmeddelande i stil med ”Krypterat innehåll/kanal”, är oftast en sådan Pairing en lösning.
  • Har den aldrig fungerat? Då kan det bero på att den inte är kompatibel med leverantören eller TV-modellen. Leverantörer brukar ha listor på vilka inbyggda boxar (moduler) som fungerar till olika TV-modeller.
  • I en kommande artikel berättar vi mer om vad som kan vara bra att veta innan man köper en inbyggd box.

  • Har du trådlös TV-mottagning eller en Smart-TV: Då brukar man ha en trådlös sändare och en trådlös mottagare. Sändaren finns ofta kopplad till din router (din internetbox, som brukar ha många blinkande lampor på). Vanligtvis finns den i hallen, eller källaren, där Internet kommer in i lägenheten/huset. Den trådlösa mottagaren sitter kopplad till din TV-box. Prova att göra sändaren, mottagaren, boxen och TV:n strömlösa ett par minuter. Ifall det inte hjälper och du vet hur routern fungerar, testa igen att göra allt strömlöst, och nu även routern. Börja sen med att starta routern, vänta lite och starta sen det övriga. Se även artikeln ”Innan du ringer support för bredband - prova det här”.


När du ringer till supporten

Förhoppningsvis är felet redan löst. Men om problemet ändå består, så är det dags att ringa supporten. Innan du ringer, se till att kolla vad det är för märke och modell på TV:n och boxen. På tunga apparater finns det ofta en klisterlappar på baksidan där det framgår, och på lättare apparater brukar klisterlappen sitta på undersidan. Be att få bli kopplad till TV-supporten. De flesta leverantörer kräver att man är på plats hemma. När du kommit fram beskriver du felet. Vad som sen är viktigt är att berätta exakt vad du redan har utfört. Exempelvis: ”Bilden på TV:n är svart. Jag har testat att starta om TV:n, och haft den strömlös i 3 minuter. Det är samma problem på de andra TV-apparaterna. Jag har frågat grannen inunder/bredvid/snett upp till höger och de har samma problem. Jag har en TV av märket och modellen … och till den har jag en box av märket och modellen. Jag har testat kanalsökning och fabriksåterställning.”

Detta hjälper supporten väldigt mycket, och gör att samtalet går fortare. Det sparar både din egen tid och leverantörens. Plus att den som ger dig support troligen kommer tycka att du är kunnig, vilket aldrig känns helt fel.

Sen finns givetvis alltid möjligheten att få hjälp ifrån oss. Vi kommer gärna hem och hjälper dig med din teknik, visar hur den fungerar och lär dig hur du får bästa nytta av den. Boka en Buddy här.