Vanliga problem med Sonos

Tips & Guider

January 7, 2020

Har du problem med ditt Sonos-system? Fungerar allt inte riktigt som det ska? I denna guide går vi igenom vanliga problem och hur du löser dem.

Ansluta till ny router

Det finns många olika sätt att ställa in din Sonos-högtalare till en ny router. Följande steg fungerar oavsett om du kopplar din Sonos till internet första gången, byter router eller om du ändrat i nätverksinställningar och vill ansluta högtalaren igen.

  1. Öppna appen och välj “Ställ in ett nytt Sonos-system”.
  2. Välj “Standarsinställningar”
  3. Välj den högtalare du vill ställa in
  4. Appen kommer be dig hålla ner knapparna Play/Pause och Volume up samtidigt, eller hålla ner Join-knappen. 
  5. Namnge din Sonos-högtlare
  6. Om du vill lägga till fler högtalare väljer du “Lägg till en annan spelare” och upprepar processen


Problem med anslutning till Wi-Fi-router

I och med att Sonos ansluts via ditt internet hemma kan några problem uppstå med anslutningen. Ett första steg i att lösa problem med anslutning är att se till att den enhet du vill strömma musik från är ansluten till samma nätverk som högtalaren. Det är även viktigt att dina högtalare är inom rätt räckvidd till routern så att anslutningen är optimal. Dessutom kan du testa ifall andra enheter lyckas ansluta till nätverket, för att utesluta om problemet ligger hos högtalaren eller nätverket.

Ett annat sätt är att använda sig av Sonos Boost, en signalförstärkare för dina Sonos-högtalare. Med andra ord förstärker den och skapar ett “eget” WiFi-nätverk som bara används av dina Sonos-högtalare. Det gör att du eliminerar andra störningar som kan uppkomma från andra enheter. Läs mer om Sonos Boost här


Ljuduppspelning som hackar eller stoppar

Först och främst måste du ta reda på var avbrotten uppstår; från musiktjänsten, musikbiblioteket, linjeingång eller när du tittar på TV. 

Om avbrotten uppstår från musiktjänsten kan det vara bra att kolla ifall några avbrott rapporterats. Du kan sedan testa ifall du kan spela upp musik från musiktjänsten på en annan enhet. Internetanslutningen kan också påverka. 

Om avbrotten uppstår från musikbiblioteket ska du först se till att enheterna som innehåller spåren har strömmen på och är ansluten till ditt WiFi-nätverk. Flytta enheten närmare routern och se om det löser problemet. Du kan även byta den trådlösa kanal som ditt Sonos-system använder. 

Om avbrotten uppstår från linjeingången kan du testa att byta den trådlösa kanalen som dina högtalare använder för att minimera risken för överbelastning. Du kan även ändra ljudkomprimeringsinställningarna. Detta gör du såhär:

iOS eller Android: Inställningar > System > Ljudkomprimering.

PC: Hantera > Inställningar > Avancerat.

Mac: Sonos > Inställningar > Avancerat.


Osynkroniserat ljud och video

Om du använder Sonos när du tittar på video kan det hända att ljud och video är osynkroniserat. Detta kan bero på att vissa videor är krävande för din TV att bearbeta. För att minska effekten kan du använda ‘Ljudförsening’, en funktion som finns i Sonos-appen. Du drar reglaget för att öka ljudförseningen. 


Upplever du problem är du välkommen att ta hjälp av TechBuddy. Genom att skicka ut en tekniker till ditt hem kan vi lösa ditt problem på plats, och du kan även få tips för hur du använder Sonos på bästa sätt. Vi kan självklart även installera dina Sonos åt dig för att få en så synkroniserad upplevelse som möjligt. 

Du kan göra det själv, men du behöver inte. 

boka en buddy