Vanliga problem med Sonos

Tips & Guider

August 22, 2019

Har du problem med ditt Sonos-system? Fungerar allt inte riktigt som det ska? I denna guide gÄr vi igenom vanliga problem och hur du löser dem.

‍

Ansluta till ny router

Det finns mÄnga olika sÀtt att stÀlla in din Sonos-högtalare till en ny router. Följande steg fungerar oavsett om du kopplar din Sonos till internet första gÄngen, byter router eller om du Àndrat i nÀtverksinstÀllningar och vill ansluta högtalaren igen.

  1. Öppna appen och vĂ€lj “StĂ€ll in ett nytt Sonos-system”.
  2. VĂ€lj “StandarsinstĂ€llningar”
  3. VÀlj den högtalare du vill stÀlla in
  4. Appen kommer be dig hÄlla ner knapparna Play/Pause och Volume up samtidigt, eller hÄlla ner Join-knappen. 
  5. Namnge din Sonos-högtlare
  6. Om du vill lĂ€gga till fler högtalare vĂ€ljer du “LĂ€gg till en annan spelare” och upprepar processen


Problem med anslutning till Wi-Fi-router

I och med att Sonos ansluts via ditt internet hemma kan nÄgra problem uppstÄ med anslutningen. Ett första steg i att lösa problem med anslutning Àr att se till att den enhet du vill strömma musik frÄn Àr ansluten till samma nÀtverk som högtalaren. Det Àr Àven viktigt att dina högtalare Àr inom rÀtt rÀckvidd till routern sÄ att anslutningen Àr optimal. Dessutom kan du testa ifall andra enheter lyckas ansluta till nÀtverket, för att utesluta om problemet ligger hos högtalaren eller nÀtverket.

Ett annat sĂ€tt Ă€r att anvĂ€nda sig av Sonos Boost, en signalförstĂ€rkare för dina Sonos-högtalare. Med andra ord förstĂ€rker den och skapar ett “eget” WiFi-nĂ€tverk som bara anvĂ€nds av dina Sonos-högtalare. Det gör att du eliminerar andra störningar som kan uppkomma frĂ„n andra enheter. LĂ€s mer om Sonos Boost hĂ€r. 


Ljuduppspelning som hackar eller stoppar

Först och frÀmst mÄste du ta reda pÄ var avbrotten uppstÄr; frÄn musiktjÀnsten, musikbiblioteket, linjeingÄng eller nÀr du tittar pÄ TV. 

Om avbrotten uppstÄr frÄn musiktjÀnsten kan det vara bra att kolla ifall nÄgra avbrott rapporterats. Du kan sedan testa ifall du kan spela upp musik frÄn musiktjÀnsten pÄ en annan enhet. Internetanslutningen kan ocksÄ pÄverka. 

Om avbrotten uppstÄr frÄn musikbiblioteket ska du först se till att enheterna som innehÄller spÄren har strömmen pÄ och Àr ansluten till ditt WiFi-nÀtverk. Flytta enheten nÀrmare routern och se om det löser problemet. Du kan Àven byta den trÄdlösa kanal som ditt Sonos-system anvÀnder. 

Om avbrotten uppstÄr frÄn linjeingÄngen kan du testa att byta den trÄdlösa kanalen som dina högtalare anvÀnder för att minimera risken för överbelastning. Du kan Àven Àndra ljudkomprimeringsinstÀllningarna. Detta gör du sÄhÀr:

iOS eller Android: InstÀllningar > System > Ljudkomprimering.

PC: Hantera > InstÀllningar > Avancerat.

Mac: Sonos > InstÀllningar > Avancerat.


Osynkroniserat ljud och video

Om du anvĂ€nder Sonos nĂ€r du tittar pĂ„ video kan det hĂ€nda att ljud och video Ă€r osynkroniserat. Detta kan bero pĂ„ att vissa videor Ă€r krĂ€vande för din TV att bearbeta. För att minska effekten kan du anvĂ€nda ‘Ljudförsening’, en funktion som finns i Sonos-appen. Du drar reglaget för att öka ljudförseningen. 


Upplever du problem Àr du vÀlkommen att ta hjÀlp av TechBuddy. Genom att skicka ut en tekniker till ditt hem kan vi lösa ditt problem pÄ plats, och du kan Àven fÄ tips för hur du anvÀnder Sonos pÄ bÀsta sÀtt. Vi kan sjÀlvklart Àven installera dina Sonos Ät dig för att fÄ en sÄ synkroniserad upplevelse som möjligt. 

Du kan göra det sjÀlv, men du behöver inte. 

boka en buddy