Vanliga problem med Sonos

February 4, 2020

Har du problem med ditt Sonos-system? Fungerar allt inte riktigt som det ska? I denna guide går vi igenom vanliga problem och hur du löser dem.

Ansluta till ny router

Det finns många olika sätt att ställa in din Sonos-högtalare till en ny router. Följande steg fungerar oavsett om du kopplar din Sonos till internet för första gången, byter router eller om du ändrat nätverksinställningarna och vill ansluta högtalaren igen.

  1. Öppna Sonos-appen och välj “Ställ in ett nytt Sonos-system”.
  2. Välj “Standarsinställningar”.
  3. Välj den högtalare du vill ställa in.
  4. Appen kommer be dig hålla ner knapparna Play/Pause och Volume up samtidigt, eller hålla ner Join-knappen
  5. Namnge din Sonos-högtlare.
  6. Om du vill lägga till fler högtalare väljer du “Lägg till en annan spelare” och upprepar processen


Problem med anslutning till Wi-Fi-router

I och med att Sonos ansluts via ditt internet hemma kan några problem uppstå med anslutningen. Ett första steg i att lösa problem med anslutning är att se till att den enhet du vill strömma musik från är ansluten till samma nätverk som högtalaren. Det är även viktigt att dina högtalare är inom rätt räckvidd från routern så att anslutningen är optimal. Dessutom kan du testa ifall andra enheter lyckas ansluta till nätverket, för att utesluta om problemet ligger hos högtalaren eller nätverket.

Ett annat sätt är att använda sig av Sonos Boost, en signalförstärkare för dina Sonos-högtalare. Med andra ord förstärker den och skapar ett “eget” WiFi-nätverk som bara används av dina Sonos-högtalare. Det gör att du eliminerar andra störningar som kan uppkomma från andra enheter. Läs mer om Sonos Boost här


Ljuduppspelning som hackar eller stoppar

Först och främst måste du ta reda på var avbrotten uppstår; från musiktjänsten, musikbiblioteket, linjeingång eller när du tittar på TV. 

Om avbrotten uppstår från musiktjänsten kan det vara bra att kolla ifall några avbrott rapporterats. Du kan sedan testa ifall du kan spela upp musik från musiktjänsten på en annan enhet. Din internetanslutning kan också påverka. 

Om avbrotten uppstår från musikbiblioteket ska du först se till att enheterna som innehåller spåren har strömmen på och är ansluten till ditt WiFi-nätverk. Flytta enheten närmare routern och se om det löser problemet. Du kan även byta den trådlösa kanal som ditt Sonos-system använder. 

Om avbrotten uppstår från linjeingången kan du testa att byta den trådlösa kanalen som dina högtalare använder för att minimera risken för överbelastning. Du kan även ändra ljudkomprimeringsinställningarna. Detta gör du såhär:

iOS eller Android: Inställningar > System > Ljudkomprimering.

PC: Hantera > Inställningar > Avancerat.

Mac: Sonos > Inställningar > Avancerat.


Osynkroniserat ljud och video

Om du använder Sonos när du tittar på videos kan det hända att ljud och video inte är synkroniserat. Detta kan bero på att vissa videor är krävande för din TV att bearbeta. För att minska effekten av fördröjning kan du använda ‘Ljudförsening’, en funktion som finns i Sonos-appen. Du drar reglaget för att minska ljudförseningen. 

Starta om Sonos

Om du upplever problem med din Sonos-spelare kan det vara värt att testa en omstart av systemet. Oroa dig inte, all din data sparas vid en omstart. Så här startar du om Sonos:

  1. Dra ut strömsladden från vägguttaget eller från baksidan eller botten av Sonos-spelaren.
  2. Vänta i ungefär 10 sekunder tills enheten stängs av helt och anslut sedan spelaren igen.
  3. Låt spelaren starta en säkerhetskopiering, detta tar cirka 1 minut.

Upplever du fortfarande problem med din Sonos?

Givetvis är du alltid välkommen att kontakta oss på TechBuddy. Vi har kunniga tekniker i hela Sverige som gärna hjälper dig, i ditt hem eller på distans. Boka en tekniker här.



Dela inlägget

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa nya blogginlägg, nyheter eller tips.

Tack!
Något gick snett. Testa igen!