innan du ringer support för telefoni - prova det här

alexander-andrews-633927-unsplash.jpg
 

Ingen ton i telefonluren?

I denna artikel har vi sammanställt några steg som telefonsupport brukar be en utföra, men som man själv kan göra i förväg. Ibland avhjälper det problemet, och om inte annat så är det ett steg i rätt riktning - ett steg mot en lösning. Vi har valt att hålla det enkelt i denna artikel; för att följa stegen behöver du inte ha en djup teknisk kunskap.

När det gäller telefoni brukar företaget som levererar det kallas operatör. När det gäller internet brukar det heta leverantör. Nu för tiden kan man få fast telefoni genom både telefonioperatörer, mobiloperatörer och internetleverantörer.


Uteslutningsmetoden

Har du andra tjänster via samma operatör/leverantör, som t.ex bredband eller TV? Om du är osäker på vilken leverantör du har, kolla gärna bland dina fakturor, och leta efter någon som det står något om telefonitjänst på. Fungerar de andra tjänsterna? Om de inte gör det, fråga gärna en granne om de har samma problem. Har de samma problem är det troligen något som hänt på området, och då är det bra att kontakta sin telefonilevernatör på en gång.

Om det fungerar för grannen, och om dina andra tjänster fungerar, kan det vara värt att kika närmare på ett par saker.

Ett gammalt telefonjack hos oss som är dags att damma av lite.

Ett gammalt telefonjack hos oss som är dags att damma av lite.

Kontrollera kablar

Först och främst kan du kolla så att alla kablar sitter i. Sitter telefonproppen (en del kallar det telefondosan) i telefonjacket? Är kabeln intakt hela vägen upp till där den går in i telefonapparaten? Om det är en trådlös telefon, syns det något i displayen? På den trådlösa telefonens laddningsenhet, lyser det någon lampa, och sitter strömkabeln i?

Testa att byta kabel. Detta fungerar bara på nyare telefoner. Förr satt telefonsladden fast i telefonapparaten. Nuförtiden är den ofta uttagbar. Man kan alltså lossa telefonkabeln i bägge ändar, från både telefonapparaten och i telefonproppen som man sätter i telefonjacket. Kolla på undersidan av telefonen där kabeln går in. I änden av telefonkabeln, på plastploppen där finns en liten spak. För den nedåt. Då kan man koppla loss och dra ut telefonkabeln. Har du en annan telefon med en likadan kabel? Testa då att byta telefonkabeln.

Mellanpropp

När man har telefoni via en internetleverantör eller en mobiloperatör får man med en mellanpropp som man sätter i telefonjacket. Den liknar en helt vanlig telefonpropp. Men om man jämför dem närmare finns det skillnader. Mellanproppen är tillverkad så att den fungerar som en bypass, den bryter sig så att säga in på din telefonlina och tar över den.

Telefoni via modem

Comhem har telefoni, där man kan koppla sin fasta telefon till internetmodemet. Tele2 och Telenor har en lösning där man istället har en mottagare som tar emot signal från närmaste mobilmast. Andra leverantörer/operatörer har liknande lösningar.

Om du har telefoni via modem kan du pröva att göra modemet strömlöst en stund. Från modemet ska det gå en telefonkabel. Kontrollera att den sitter i bra i bägge ändar. I modemet brukar den sitta på en ingång som heter Line1/Tel1. Kontrollera så att den inte sitter i Line2/Tel2. Om inte du och operatören/leverantören bestämt annat, ska den sitta i Line1/Tel1. I andra änden sitter telefonkabeln i en mellanpropp. Kontrollera att den sitter bra i telefonjacket. Starta därefter modemet. Lyft på telefonluren och kolla på lamporna på modemet. Lampan för Line1/Tel1 brukar ha en symbol i form av en telefonlur. Lyser den när du lyfter luren är det bra. Lyser den inte, då bör du återigen kontrollera telefonkabeln.

Supporten brukar be dig koppla en telefonapparat direkt till modemet. För det behövs en någorlunda ny telefonapparat. Lossa telefonapparatens telefonpropp från telefonsladden. Sätt in den lösa änden i Line1/Tel1 på modemet. Är det ton nu? Om inte är det dags att kontakta supporten. Får du ton sitter felet således i antingen mellanproppen eller telefonkabeln som går till mellanproppen.

För mer information om felsökning för internetuppkoppling via modem, se artikeln: ”Innan du ringer supporten för bredband - prova det här”.

Exempel på ett modem med ingång för två olika telefonlinjer. Har man bara ett enda hemtelefonnummer brukar man sätta telefonkabeln i Line1/Tel1.

Exempel på ett modem med ingång för två olika telefonlinjer. Har man bara ett enda hemtelefonnummer brukar man sätta telefonkabeln i Line1/Tel1.

Hitta förstajacket

Denna bit kan vara klurig. Vi på TechBuddy hjälper gärna till. Men om man vill leta lite själv, kan detta vara bra att känna till.

Varför behöver man känna till vad som är första telefonjacket? Om du har har fått en mellanpropp från din nya operatör/leverantör, ska den sitta i huvudtelefonjacket för att kunna göra sitt jobb att få seriekopplingen till de andra telefonjack att fungera. Där telefonlinan kommer in i bostaden går den direkt till ett telefonjack. Det är det första jacket, alltså huvudjacket.

Bor man i lägenhet är den vanligtvis är den placerad i hallen. Bor man i villa kan man kolla utanför. Går telefonlinan i luften? Då är huvudjacket ofta placerat på vinden. Syns ingen telefonlina? Då är det nedgrävt och sitter ofta antingen i källaren eller i hallen.

Prova att sätta mellanproppen i vad du förmodar är huvudjacket. Gå sedan och koppla in en telefon i ett annat jack. Lyft luren. Är det ingen ton, då tar du ut telefonen igen och flyttar till ett annat jack. När du till sist hör en ton, då har du förmodligen hittat huvudjacket. Flytta mellanproppen dit. Bara för säkerhets skull, testa telefonen i de andra jacken och säkerställ att det inte är ton i dem. Då kan man vara säker på att man funnit förstajacket.

När du ringer supporten

Om dessa steg inte har hjälpt, är det dags att ringa supporten. Be att bli kopplad till telefonisupporten. Berätta kort vad du har för problem, och beskriv sedan exakt vad du redan har prövat. Exempelvis: ”Hej. Jag har ingen ton i någon av mina telefonapparater. Jag har kontrollerat alla kablar, och de verkar okej. Jag har en telefonkabel som går från modemet till mellanproppen. Jag har säkerställt att det är huvudjacket. Jag har dragit ut strömmen till modemet ett par minuter, och testat att koppla en telefon direkt till modemet på Line1/Tel1. När jag lyfter luren lyser inte Line1/Tel1.”

Detta hjälper supporten väldigt mycket, och gör att samtalet går fortare. Det sparar både din egen tid och den som ger dig support. Plus att den som ger dig support troligen kommer tycka att du är kunnig, vilket aldrig känns helt fel. :)


Sedan finns givetvis alltid möjligheten att få hjälp från oss på TechBuddy. Vi kommer gärna hem och hjälper dig med din teknik, visar hur den fungerar och lär dig hur du får bästa nytta av den. Boka en Buddy här.

 
TechBuddy Company