Därför får du störningar i din Digital-TV

tv-digital-tv.png

Hej! Marcel här. Denna guide kommer vara en kort genomgång av de vanligaste problemen som uppkommer vid Digital-TV via en trådlös uppkoppling och hur man kan åtgärda dessa. Jag personligen bor långt upp i Sverige och tycker det räcker om det enbart snöar ute för att min Digital-TV ska få störningar. Det är absolut inte okej när det också börjar ”snöa” i TV:n, eller med dagens teknik när skärmen bara blir svart.

Hoppas du finner den hjälp du behöver i min guide!


  • Kolla så att allting är rätt inkopplat 

Detta gör du helt enkelt genom att kolla så att ström- och nätverkskabeln är ansluten till sändaren och mottagaren. Någon lampa borde i alla fall lysa grön.

  

  • Kollar så att sändaren och mottagaren har kontakt 

Detta gör du enklast genom att kolla på lamporna på sändaren och mottagaren. Statusen visas vanligtvis genom att alla lampor lyser med fast sken. Skulle en lampa på t.ex. en Netgear Homeplug (en enhet som skickar signalen via elnätet) lysa med orange eller rött sken så anger denna oftast överföringshastigheten. Eftersom de ’enbart’ används till digital-TV, så kan jag ur egen erfarenhet meddela, att det nästan aldrig spelar någon större roll. Vid överföring via WiFi med till exempel AirTies så kan du kontrollera att allting fungera och är ihopkopplat när alla lampor lyser med oftast ett grönt sken. 
Kolla gärna i respektive manual för att förstå vad de olika symbolerna och färgerna betyder.  

  • Anslut tv-boxen direkt till uttaget 

För att säkerställa att det är dina överföringsenheter som strular kan du kontrollera detta genom att ansluta din tv-box direkt till fiberuttaget/tjänstefördelare/router (beroende på operatör/stadsnät). Har du fått en tjänstefördelare från stadsnätet måste du koppla tv-boxen till LAN2 på fördelaren. Kontrollera om det fungerar. Testa gärna olika nätverkskablar för att säkerställa att inte en sådan är trasig.  

  • Den sista möjliga orsaken till varför du inte får fram bilder kan vara en driftstörning 

Helt ärligt; ingen gillar driftstörningar. Men ibland har vi inget annat val än att överleva en kort tid utan tv. Detta kan beror på exempelvis underhållsarbeten eller en ”högre makt”, det vill säga ett öväder eller andra naturkatastrofer. För att säkerställa att felet inte ligger hos din utrustning skulle du kunna kolla efter på din leverantörs hemsida.  Givetvis är det enklaste att bara beställa hem en TechBuddy! 🙂


För att summera de vanligaste orsakerna till störningar på digital-TV: 

1) Kolla så att allting är rätt ansluten  

2) Dubbelkolla så att sändaren och mottagaren har kontakt 

3) Testa att göra en direktkoppling mellan TV-box och digital-TV anslutningen i fastigheten för att säkerställa att felet ligger i din utrustning 

Jag tackar för att du tog dig tiden att läsa genom denna guide och hoppas du kunde lokalisera och lösa problemet – alternativt, ta hjälp av en Buddy 🙂 Vill du läsa flera ‘Marcels legendariska guider’? Klicka här!   

 
marcels legendariska guider till tekniska problem