Lider du eller vill du undvika musarm? Följ dessa knep!

Hur undviker man musarm?

Den 28e februari är den internationella musarmsdagen. 2019 är tjugonde året som dagen firas och syftet med dagen är inte bara att uppmärksamma problemet ‘musarm’, utan även att upplysa om belastningsskador vid datoranvändning och och ergonomiska övningar för att undvika dessa.


Musarm är egentligen ett samlingsnamn för olika typer av värk och skador i samband med datoranvändning. Vanligast är muskelsmärtor i armar och händer, men de kan även uppkomma i rygg, nacke och axlar. Orsaken är att musklerna och dess fästen blir inflammerade och överansträngda. Studier har visat att 2,8% av kvinnor och 1,2% av män upplever dessa problem.

Vad kan man göra då för att undvika och bota musarm? Jo, genom vissa knep kan du slippa dessa problem. Vi vill tipsa om följande:

  1. Ta pauser!

    Om du har ett stillasittande, datorbaserat jobb är det viktigt att du tar pauser. Ta en till runda till kaffemaskinen eller promenera runt på kontoret och hälsa på dina kollegor. Då får du igång blodströmningen i kroppen och musklerna får vila.


  2. Variera arbetet

    Försök variera dina arbetsuppgifter så mycket som möjligt. Om du inte kan undvika datorn i ditt arbete; variera din arbetsposition mellan sittande och stående! Enligt Vårdguiden kan du även flytta din mus till andra sidan tagentbordet och därmed använda din andra hand till musarbetet. Vi säger bara; lycka till! :)


  3. Se över hur dina enheter är placerade

    Musen, tagentbordet och skärmen ska vara på ett lagom avstånd till kroppen. Även skrivbordet och stolen ska vara i rätt höjd. Prova dig fram!


  4. Se över hur du arbetar!

    Håll händerna och armarna nära kroppen, använd kortkommandon och håll handleden rak ska alla se göra att chansen att du får musarm blir mindre.