BUDDYMANUALEN

- Allt du behöver veta som TechBuddy -


Policy

Som TechBuddy är din största prioritet alltid kunden. Pedagogik är nyckeln - kunden ska bli nöjd och språket ska ligga på en nivå som kunden förstår och känner sig delaktig i. Vi ger mervärde för kunden under uppdragen i form av tips och råd som är användbara och värdefulla för kunden.

Alla uppdrag sker under sekretess och tystnadsplikt. Information får ej föras vidare till tredje part.

Vi talar aldrig illa om respektive partner under uppdrag.

Vi har aldrig med oss egna verktyg på uppdrag. Anledning till detta är att våra försäkringar i dagsläget inte täcker skador som uppstår i samband med medhavd utrustning (detta innefattar egen dator, USB-stickor, skruvdragare).

Vi skriver aldrig in kundens lösenord. Det gör kunden alltid själv.

Vi hjälper alltid kunden inom vår Service Level Agreement (48h).

Vi borrar aldrig eller utför annat hantverkarjobb hemma hos kund. T.ex. att sätta upp TV:n på väggen.

När du startar uppdraget informerar du alltid kunden om att besöket spelas in i kvalitets- och säkerhetssyfte.

Följ alltid lagen, backa alltid om kund ber dig göra något olagligt. (T.ex. Om en kund ber dig att piratkopiera, hänvisa dem då istället en prisjämförelsesida)

Du har alltid hela och rena kläder samt din badge synlig runt halsen under dina uppdrag.

Kundlöfte

Vi hjälper alltid våra kunder inom 48h

Alla kunder ska få hjälp inom 48h från att de lägger sin bokning. Detta med förutsättningen att kunden själv vill ha hjälp inom detta tidspann.

Det är alltid kundens önskade tid som ska förhållas till

När du bokar tid med kunden är det alltid hens önskade tid som ska förhållas till. Får du förhinder ska du alltid kontakta kunden i god tid.

Kunden ska alltid ringas en timme innan utsatt tid för besöket. Detta för att kontrollera att kunden är hemma och redo för uppdraget. Svarar inte kunden skickas meddelandet nedan.



Att vara egenanställd

SÄKERHET

Att vara trygg och säker under tiden du utför uppdrag är för oss superviktigt. Därför vill vi hjälpa dig med saker som försäkring, fakturering och skatt. Sådant som annars är ganska krångligt. Det är via Cool Company som du sköter allt detta. Du omfattas av Olycksfallsförsäkring, Ansvarsförsäkring och Grupplivsförsäkring (läs mer här) på alla dina uppdrag.

FRIHET

Som TechBuddy är det alltid helt och hållet upp till dig hur du vill lägga upp ditt schema. Lägg upp det så att det passar in i din befintliga vardag!

KARRIÄR

På TechBuddy är möjligheterna för utveckling enorma. Vi vill alltid att du ska känna dig motiverad och se utvecklingsmöjligheterna för just dig. Därför har vi skapat flera karriärsteg så att du alltid har en morot att jobba mot.



Kontakt

I varje region finns en regionsansvarig som du kommer ha den främsta kontakten med (se vem som har ansvaret i din region här nedan) gällande jobbet som TechBuddy. När du däremot är ute på uppdrag är det driftgänget du ska vända dig till. De har koll på allt gällande alla uppdrag, kunder och leverans. Alla uppgifter hittar du här nedan.

DRIFT - Legendary Services

Simon Haak
0728982473

Christoffer Jansson
0728982468

Josef Gmar
0702596994

HK: Alice Samuelsson, Functional Manager
0735556794



COMMUNITY

Astrit, Regionsansvarig region Väst

Astrit Rama: Regionsansvarig, Region Väst
0763902170

Kostas, Regionsansvarig region Syd

Kostas Karidas: Regionsansvarig, Region Syd
0736201384

Christoffer, Regionsansvarig region Norr

Christoffer Jansson: Regionsansvarig, Region Norr
0739875320

HK: John Karlsson, Community Manager & Regionsansvarig Region Mitt
0729754275



Kundtjänst HK: 010-17 77 307


Såhär går ett uppdrag till


Olika typer av uppdrag. Det finns flera olika typer av uppdrag i form av vilken produkt som ska supporteras på, men även i form av vilken partner uppdraget kommer ifrån. Det är viktigt att ha koll på vilken partner som har bokat uppdraget för att ha koll på vilka rutiner det är som gäller. Utbildning och rutiner för respektive partner hittar du här. Uppdraget är märkt med partnerns logga i uppdragslistan så du enkelt ser vart uppdraget kommer ifrån.


Boka ett uppdrag med kund. När du har hittat ett uppdrag i appen som du vill ta dig an klickar du dig in i det. Uppdraget blir då ”ditt” och kommer att ligga på dig i en timme. Har du under denna timme inte hunnit boka tid med kunden kommer det att släppas och bli tillgängligt för alla andra Buddies igen. När du bokar en tid med kunden ringer du helt enkelt upp kunden via appen och går igenom några få steg:

  • Kom överens om en dag och tid som passar er båda. Ta alltid hänsyn till kundens önskemål som du ser i appen.
  • Få en klar bild av vad kunden vill ha hjälp med. Är det något som fattas i den befintliga problembeskrivningen? Var inte rädd för att fråga, det är grunden till att du kan utföra ett bra jobb.
  • Undersök risken för hårdvarufel så långt du kan. Om du misstänker hårdvarufel, informerar du kunden: ”Jag vill bara informera om att efter den beskrivning ni har gett mig kan jag inte garantera att jag kan lösa felet om det är så att det rör sig om ett hårdvarufel. Däremot kommer jag kunna lokalisera och även föreslå en lösning. Det är alltid svårt att över telefon kunna garantera en lösning och jag har betydligt lättare att göra detta på plats, vill ni att jag kommer till er?”
  • Säkerställ att kunden har de produkter som krävs för att lösa uppdraget på plats i hemmet tills du kommer.
  • Alla uppdrag spelas in via appen i säkerhets- och kvalitetssyfte. Detta behöver du förbereda kunden om. Ett bra sätt är att säga just så: ”Till sist vill jag bara informera dig om att vi alltid spelar in besöken för att kunna säkra kvalitet och så att vi båda ska känna oss säkra under uppdragets gång”. Skulle kunden mot förmodan säga nej till detta behöver uppdraget avbokas. Meddela driften så tar de över kontakt med kunden och ordnar detta.


På uppdrag. Ring alltid kunden en timme innan du ska vara på plats för att säkerställa att hen är hemma och redo att ta emot dig när du kommer. Under ett uppdrag är det några saker att ha koll på:

  • Starta uppdraget i appen och informera kunden igen att uppdraget kommer spelas in.
  • Kunden är alltid i fokus. Lägg dig på en nivå som är lämplig för kunden. En person som inte är intresserad av teknik vill inte höra svåra tekniska termer, det blir snarare en tvärtom effekt. Målet är att utbilda kunden och visa på att det inte är så krångligt som hen kanske trott till en början. Var alltid pedagogisk!
  • Panic-button. Under uppdragets gång har du alltid möjlighet att få hjälp om du stöter på något som är främmande för dig. Det kan handla om tekniskt svåra situationer eller frågor kunden har som du inte vet svaret på. Klicka då på Panic-button i appen och ansvarig person kommer då ringa upp dig inom någon minut.
  • Klädsel. Ha alltid hela och rena kläder när du besöker en kund. Badgen ska också alltid vara synlig runt halsen.
  • Integritet. Kom ihåg att du är hemma hos en annan människa - med andra ord är det otroligt viktigt att respektera den personliga integriteten hos kunden.
  • Till sist; lös uppgiften! Ta hjälp av de hjälpmedel som finns och se till att lösa uppgiften på bästa möjliga sätt. Kom ihåg att du är experten, våga ta för dig!


Avsluta uppdraget. När du är klar med uppdraget är det dags att avsluta uppdraget. Kunden betalar alltid för minst en timme, tar uppdraget kortare tid än så - erbjud kunden hjälp med något annat eftersom ni nu har tid över. När du sedan ska avsluta uppdraget:

  • Säkerställ att kunden är nöjd genom att fråga detta. Detta är viktigt då det hjälper oss i uppföljande kontakt med kunden.
  • Gå igenom checklistan i appen (tyst för dig själv) och se till att du gjort allting. Avsluta därefter uppdraget i appen.
  • Tacka för dig och informera kunden om att hen kommer få ett mail med möjligheten att sätta ett betyg på uppdrag och att kunden mer än gärna får göra detta.


Efter uppdraget. Ibland kan det vara så att kunden ringer tillbaka till dig efter avslutat besök med en fundering av något slag. Är det något som du känner att du kan och vill göra över telefon kan du självklart göra det. Om det är något större som kräver ett återbesök - hänvisa kunden till vår kundtjänst (010-17 77 307).



Du är redo att gå på ditt första uppdrag när du...

  • Skrivit kontrakt: Du har signerat kontraktet via Scrive.
  • Haft introsamtal: Du har varit i kontakt med Regionsansvarige i din region och introducerat dig till jobbet som TechBuddy samt bokat in dina 3 första introuppdrag.
  • Skickat belastningsregister: Du har beställt ett utdrag ur belastningsregistret som du har postat till TechBuddys huvudkontor.
  • Skickat in info om dig: Du har skickat in den efterfrågade informationen till din profil i TechBuddy-appen.
  • Loggat in i appen: Du har loggat in i appen en gång och ställt in arbetsområde, klickat dig runt för att få en förståelse av hur den fungerar.
  • Läst Buddymanualen: Du har läst hela det här dokumentet och förstått vad som står i det. Har du frågor på innehållet har du fått dessa besvarade.
  • Gått med i Slack: Du har gått med i kommunikationsverktyget Slack där du har skrivit en kort introduktion av dig själv i #introductions.
  • Skapa ett konto hos Cool Company: Detta för att du ska vara försäkrad när du går ut på ditt första uppdrag.

Community

Hjärtat av TechBuddy.



På TechBuddy använder vi oss av kommunikationsverktyget Slack. Här är det fritt att skriva med vem du vill, om vad du vill - nästan. Eftersom det är så många som vistas här har vi satt upp lite regler och riktlinjer så att alla ska trivas och må bra!

  • Slack är vårt happy place! Vi vill ha en bra och trevlig stämning i communityt. Här är inte platsen för gnäll och klagomål utan tänk på att alltid sprida positivitet till dina kollegor.
  • GDPR. Vi värnar om våra kunders integritet och personuppgifter, därför får man inte dela en kunds uppgifter. När du refererar till en kund och ett uppdrag, gör alltid det med uppdragsID.
  • Bilder är bra! Vi vill jättegärna se er och vad ni gör om dagarna. Dela gärna bilder från era uppdrag, kom bara ihåg att fråga kunden om det är okej först!
  • Svar på alla frågor. Har ni en fundering kring hur ni ska lösa ett uppdrag eller vad ni ska äta till middag? Släng ut frågan i Slack så garanteras bra svar. Kom bara ihåg att skriva i relevant kanal!

Incidenthantering

Våra förhoppningar är detta kapitel inte något som du kommer behöva få användning av. Dock vill vi alltid att du som Buddy ska känna dig trygg och säker, samt veta vart du ska vända dig när situationer uppstår.

Ingen Buddy ska någonsin känna sig otrygg under uppdrag, eller i annan hantering med kund. Är det så att det uppstår situationer där du känner dig hotad eller otrygg när du befinner dig hos kund ska du alltid avbryta uppdraget och lämna bostaden. Konfrontera aldrig kunden när du befinner dig i hens hem. Samma sak gäller om du stöter på olagligheter ute hos kunden. Det kan vara material på datorn eller telefonen som inte är lagligt, eller saker som finns i kundens hem.

Kom ihåg att du som Buddy alltid har rätten att lämna om du inte känner dig bekväm eller trygg. Vänd dig till ansvarig person i din region eller till Community Manager för stöttning.

Att fakturera

När du fakturerar dina arbetade timmar gör du det via Cool Company.

Första timmen fakturerar du en högre timersättning för att täcka kort för- och efterarbete samt eventuella resekostnader. Du fakturerar då 350 kr. Efter första timmen fakturerar du timersättningen som ligger på 210 kr för varje timme. Denna timersättning motsvarar en timlön på 150 kr. Du fakturerar högre än 150kr för att TechBuddy står för de sociala avgifterna samt den avgift som Cool Company tar ut för varje faktura. Därefter betalas skatt av dig som TechBuddy likt en traditionell timlön. Det sköts dock via Cool Company och är inget som du aktivt behöver sköta själv.

Första gången

När du blir medlem på Cool Company lägger du också in TechBuddy som en kund till dig. Detta behöver du endast göra en gång. Du ser i videon ovan exakt hur du går tillväga. Den information som du ska skriva in om TechBuddy är:

Företagsnamn: TechBuddy AB
Kundens kontaktperson: David Ovsepian
E-post (beställare): jobb@techbuddy.se
Organisationsnummer: 559024-4728
Adress: Strandvägen 47, 114 56 Stockholm

Därefter sparar du den informationen så har du alltid den liggande till varje månad när det blivit dags att fakturera.

Löpande


För att du ska få din ersättning utbetalad till dig krävs det alltså att du varje månad fakturerar oss. Detta fungerar i princip som en vanlig timrapportering. Titta på videon ”Faktureringsguide-löpande” så ser du hur det går till och att det inte tar speciellt lång tid.

När du valt att skapa en ny faktura är det 2 olika rader som behöver skrivas in:

  1. Antal ”första timmar”: Så många timmar som har varit dina första timmar ute på uppdrag. Logiskt sett är det lika många som antal uppdrag du gjort under månaden. Här skriver du in 350 i á pris.

  2. Resterande timmar: Resten av de timmarna du jobbat som inte är en första timme fakturerar du 210 i á pris.